Senaste inläggen
Snart är vi redan inne i december månad och det är inte så många veckor kvar av den här terminen.
Svenska
Veckans bokstav är bokstaven V, barnen har kommit på ord som börjar på V.
Vi har läst boken ”Sagan om vanten" och barnen har gjort egna vantar som vi hängt upp
i klassrummet. Inuti vanten har de ritat alla djuren som kryper in i vanten.
Vi har arbetat med sammansatta ord och vi har räknat ord i Språklustboken.
Matematik
Vi har arbetat med siffran 3, barnen samarbetade parvis och klistrade fast tre löv på ett papper.
Sedan formade de siffran tre med hjälp av pappersmosaik samt ritade tre föremål.
Vi har arbetat vidare i våra matteböcker.
Fritids
Barnen arbetar vidare med att få klart allt som vi gör på fritids.
Vi har tagit fram vår gran, och nu fattas bara lite pynt som vi kan hänga
i granen.
Nästa vecka kommer vi börja julpyssla på fritids.
Kom ihåg varma kläder. Vi vill påminna att vi är ute varje dag på rasterna och nu är det kallt ute.
Nästa vecka kommer det information om Lucia!
Matematik
Vi har arbetat vidare i våra matteböcker "Mattesafari" om talet 2 och par.
Samt arbetat med begreppen före och efter, tillexempel "Vilken dag kommer efter måndag?"
eller "Vilket tal kommer före talet 5?"
Svenska
Veckans bokstav är bokstaven N.
Barnen har kommit på egna ord som börjar på bokstaven N eller ord
där de hör bokstavsljudet N i ordet.
De har gjort fina nyckelpigor och format bokstaven N med hjälp av ett snöre som de klistrat fast på ett papper.
Vi har pratat om rimord, ord och meningar tillexempel "vad är ett ord?" och hur man vet hur många ord det finns i en mening.
Barnen har har gjort "Boken om mig". Där har barnen ritat av sig själva och sin familj och sin klass.
Idrott
Under idrottslektionen lekte barnen bland annat "Skepp ohoj". Det tyckte dem väldigt mycket om!
Fritids
Under veckan har barnen fortsatt med att göra klart det arbetet som de tidigare
har påbörjat.
På fredagarna brukar vi titta på klassiska tecknade filmer.
Det blir en trevlig och uppskattad avslutning på veckan.
Varje fredag kommer 6 st barn från årskurs 3 ner till förskoleklassen.
De fungerar som faddrar och är med i verksamheten. De leker och hjälper sexåringarna.
"Våra" elever tycker det är roligt och spännande att få besök av de äldre eleverna.
Matematik
I matematiken har barnen arbetat med siffran 2.
Vi har pratat om vad vi har två av på kroppen, tillexempel att vi har två ögon, två öron, två armar, två ben osv.
Sedan har barnen fått forma siffran 2 med kroppen.
Vi har arbetat i matteboken om siffran 2.
Svenska
Vi har arbetat med rimord och barnen har ritat egna ord som rimmar.
Veckans bokstav är bokstaven F.
Vi har pratat om fiskar. Vad vet vi om fiskar och vad skulle vi vilja veta mer om.
Barnen har gjort jättefina fiskar som vi satt upp.
Tillsammans med Janette och Faik har barnen format bokstäver i lera. Sedan har de skrivit sitt namn med lera och enklare ord.
Barnen tycker det är roligt att tillsammans försöka klura ut hur de ska forma bokstäverna med leran
Idrott
På idrotten tillsammans med Faik har barnen arbetat med grovmotoriken och haft banor. Vi har även lekt olika lekar och tränat på att samarbeta.
Fritids:
Faik och Janette har indrocucerat nya spel för barnen (Fia med Knuff, 4 i rad, Råttfällan och Plockepinn).
På fredagrna har vi tittat på film med barnen efter mellanmålet.
Faik och Janette har blandat barnen i olika grupper och haft Rörisgympa på eftermiddagarna i idrottshallen och lekt olika lekar.
En del har haft kompismassage tillsammans med Leyla, då dämpar vi belysningen och lyssnar på lugn musik.
På torsdagarna har vi en ”Kulturtimme” på fritids, då går Thomas iväg till biblioteket med några barn från Röd och Blå grupp.
Temat är Astrid Lindgren. De har bland annat läst Lotta på Bråkmakargatan och Emil i Lönneberga.
Barnen får lyssna på böckerna och sedan öva på att återberätta för varandra, de som de just har läst!
De är jätteduktiga!
Barnen är så duktiga att pyssla, just nu syr de nallar, väver på sina väv ramar och syr kuddar och dukar tillsammans med Janette. Barnen tränar på sin finmotorik genom att trä på tråden i nålen och sy olika mönster. De tränar på att mäta avstånd och på att klippa. De övar på att sy på olika sätt.
Nu har det börjat bli kallt och ruggit ute så tänk på att det är bra med varma kläder och överdragskläder samt extrakläder i lådan. Det är också bra att öva att klä på sig själv.
I torsdags fick vi besök av en flicka som heter Sarah. Hon ska börja hos oss i förskoleklassen. Det var många barn som ville ta hand om henne och visa henne runt. Vi hälsar henne varmt välkomen till oss.
Tänkte påminna er om att det är föräldraråd den 19/11 kl. 19-20 i personalrummet.
Vi fortsätter med vårt bokstavsarbete, varje vecka arbetar vi med veckans bokstav.
Barnen formar egna bokstäver i olika material och tänker ut ord som börjar på veckans
bokstav. Vi bygger ord och lyssnar hur bokstaven låter och lär oss ramsor. Vi skapar något som
börjar på bokstaven.
Målet är att på ett lustfyllt sätt skapa intresse för bokstäver och känna igen bokstäver, både stora och små.
Att kunna skriva sitt namn och forma bokstäver och koppla rätt bokstavsljud och namn till rätt bokstav.
Denna vecka arbetar vi med bokstaven K.
Matematik
I matematiken arbetar vi med siffran 1. Barnen övar på att forma siffran med pennan samt med hjälp
av geometriska figurer och sedan ska de klistra fast något som det hittat, som motsvarar siffran ett.
Fritids
En del barn har börjat sy nallar. De är så duktiga och flitiga!
Andra lägger pärlor på sina pärlplattor och gör figurer och flaggor.
Höstlovet på Fritids
Under höstlovet var vi i Botkyrkahallen där fick eleverna prova på olika idrotter såsom
basket, judo, dans och baseball. Barnen tyckte att det var roligt!
De andra dagarn hade vi mycket skapande verksamhet. Barnen gjorde masker och annat Halloween
pyssel, fladdermöss och spöken.
På torsdagen såg vi på film och barnen fick popcorn.
Vi avslutade veckan med att eleverna fick klä ut sig samt bli målade i ansiktet.
Matematik:
Vi har arbetat med mönster. Vi har ritat och gjort egna mönster och
vi talat om begreppen hel och halv, och att två halvor blir en hel.
Svenska:
Vi har arbetat i Språklustboken och lärt oss en ny ramsa:
Gubben Gran for till stan,
köpte snus för en lus,
koka soppa på en loppa.
Det var gubbens bästa soppa
Vi har arbetat med bokstaven L och vi har samlat ord som börjar på L.
Vi har gjort bokstaven L av ett snöre och letat efter bokstaven L ur veckotidningar.
Vi har pratat om lejon, tillexempel att honor och hanar ser olika ut, eftersom
hanarna har en man. Barnen har gjort egna lejon.
Utflykt:
Vi har varit på Spårvägsmuseet och Leksaksmuseet.
På Spårvägsmuseet så hade de byggt upp en utställning från de allra första
hästspårvagnarna till dagens tunnelbana. Vi gick en guidad tur och fick prova
att ”åka” i de olika vagnarna.
På Leksaksmuseet så fanns de massor av leksaker, tillexempel flygplan, modelljärnväg,
dockskåp och dockor mm.
(Bild lånad från Spårvägsmuseet)
Fritids:
Den 24 oktober uppmärksammade vi FN-dagen. Eleverna gjorde egna fredsduvor och flaggor. Vi berättade om barnkonventionen.
Tema hösten
Vi har haft Tema hösten och gjort ett träd med höstlöv.
Matematik
Vi har pratat om begreppen; större än, mindre än och sedan har vi sorterat geometriska figurer.
Svenska
Veckans bokstav är bokstaven A, vi har hittat på ord som börjar på A.
Vi har gjort bokstaven A med ett snöre och klippt ut bokstaven A ur veckotidningar.
Vi har pratat om olika sorters apor: gorilla, schimpans, orangutang, babian och döskalleapa.
En känd döskalleapa är Pippi Långstrumps apa Herr Nilsson.
Vi har gjort egna apor.
I Språklustboken har vi arbetat med rim, vi har lyssnat på bokstavsljud och tränat på att känna igen ord som rimmar.
Varje fredag arbetar barnen i sina Reflektionsböcker. Vi pratar om vad vi gjort under veckan och vad vi har lärt oss, sedan ritar barnen i sina Reflektionesböcker och vi vuxna hjälper till att skriva.
Fritids
Barnen syr jättefina dukar och kuddar.
Barnen övar finmotorik och att sy samt att trä på tråden på nålen.
I matematiken har vi arbetat med sortering. Barnen har sorterat föremål efter former, färg, storlek osv.
Vi har arbetat med bokstaven O, och tillverkat egna O med hjälp av ett snöre och vi har
letat efter bokstaven O i veckotidningar.
Vi har pratat om ormar och att i Sverige har vi tre sorters ormar, snok, hasselsnok och huggorm.
Barnen har gjort egna ormar som vi har hängt i taket.
Barnen väver garn på sina vävramar.
Det blir väskor, mattor och mobilfodral.
Vi har fått lite nya spel till fritids som vi intoducerar för barnen.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 | 28 |
29 |
30 |
31 |
|||
|